Кето диета и спорт

Кето диета и спорт - какво представлява и какво е общото между двете

Храненето за спортистите е от съществено значение. Кето диета и спорт може да изглеждат, като не твърде убедителна комбинация. Въпреки това, последните проучвания показват как този тип диета може да има интересни приложения в спорта.

Необходимо е обаче да се уточни, че правилната и здравословна диета за спортуващите е от съществено значение. Причината е защото може да повлияе както на качеството, така и на нивото на представяне.

Какво представлява кето диетата?

Кето диетата е хранителен режим, характеризиращ се с намален прием на въглехидрати, нормален прием на протеини и значително увеличаване на консумацията на мазнини. Приемането на такава диета причинява някои важни промени в използването на енергийни субстрати.

Ето как работи кето диетата:

Яденето на по-малко въглехидрати и следователно намаляването на тяхната наличност принуждава тялото да изчерпи запасите си от гликоген. След този процес тялото започва да използва мастни киселини и кетонни тела, произведени в черния дроб.

Тялото се нуждае от кратък период на адаптация, за да реагира ефективно на тази диета. Тя варира от субект до субект и обикновено е от 2 до 4 седмици. В тази първа фаза няма значителна загуба на тегло.

След 3-4 седмици на кето диета, мастните киселини стават предпочитан субстрат в мускулите, докато кетонните тела са отговорни за задоволяването на енергийните нужди на централната нервна система. Това води до поредица от адаптации, включващи различни органи и тъкани, но няма загуба на мускулна маса поради непрекъснатия добре калибриран прием на протеини.

Кето диетата определя серия от адаптации на ниво различни органи и тъкани, които основно предразполагат тялото към използването на липиди като източник на преференциална енергия. В същото време, ако приемът на протеин е добре калибриран, няма загуба на мускулна маса, което за съжаление е много често при други модели на диета.

Комбинация между кето диета и спорт

Може да изглеждат противоположни, като се има предвид голямото търсене на субстрати, което възниква по време на физическа активност. Въпреки това, кетозата може да насърчи използването на други енергийни субстрати на мускулно ниво.

Дългата и интензивна физическа работа обуславя увеличаване на използването на мастни киселини на ниво мускул и значително повишаване на концентрацията на кетонни тела, което е индикация, че кетозата е реален отговор на ситуации на “енергийна криза”.

Високата наличност на кетонни тела по време на кетогенна диета може да насърчи използването на тези молекули и мастни киселини на нивото на митохондриите, клетъчните органели, които произвеждат енергията, необходима за упражнения, със спестявания на наличните запаси от гликоген, необходими за по-добро представяне.

Мастните киселини и кетонните тела също са много енергийно ефективни субстрати и могат да гарантират повече мускулна работа със същия консумиран кислород в сравнение с глюкоза или пируват, което позволява да се увеличи продължителността на изпълнението дори при висока интензивност.

Кето диета за спортисти

Кето диетата за спортист е хранителен режим, който е предназначен да осигури протеините, необходими за възстановяване на мускулите след тренировка. Въпреки това, той предизвиква състояние, много подобно на това, което възниква по време на гладуване, със значителни модификации на няколко важни клетъчни метаболитни пътища. По време на кето диета, както и при периодично гладуване, се активират някои важни молекули, които в поредица от каскадни реакции определят транскрипцията на гени, които кодират протеини, които участват в транспорта на мастни киселини, в процесите на тяхното окисление и производство на АТФ. Това очевидно е изгодна ситуация за тези, които практикуват спортове за издръжливост, които се възползват значително от увеличената наличност на субстрати за мускулна работа.

В същото време състоянието на кетоза определя инхибирането на друг важен метаболитен път, медииран от IGF-1, AKT и mTOR. Това са решаващи начини за възстановяване и растеж на мускула, който следва метаболитните и механични натоварвания, определени от спортната активност. Поради това е трудно да се постигне мускулен растеж по време на диета от този тип. Тези, които търсят хипертрофия на всяка цена, трябва задължително да се обърнат към други видове диета.

Кето диетата не включва загуба на сила. При адекватен прием на протеини не се наблюдават осезаеми спадове в силата и мощността. Мускулната маса на спортиста се запазва благодарение на спестяващия ефект при използването на протеини, който се наблюдава при кетоза. Кетонните тела и мастните киселини се произвеждат и използват в количества с намален протеинов катаболизъм за енергийни цели. В същото време консумацията на добро количество протеин трябва да поддържа достатъчно стимулиране на пътя, който принадлежи на mTOR, фактор, който го прави възможно задържане на мускулна маса въпреки диетата.

Полезни съвети за хранителен кето режим

Кето диетата и спортът могат да се разбират добре, стига целите, които спортистът иска да постигне, да са ясни. Двете основни приложения на кето диетата в спорта са свързани с:

  • подобряване на телесния състав, с намаляване на мастната маса без осезаемо намаляване на мускулната маса;
  • подобряване на способността за използване на субстрати на мускулно ниво, по-специално повишена ефективност при използването на мастни киселини.
Този сайт използва „бисквитки“ (cookies).
Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“.