Оптимизиране на здравето на червата – микробиомът

Здрави черва, здрава имунна система. Освен това изследванията подкрепят още по-дълбока история, свързана с психичното благополучие и връзката между здравето на червата, микробиома и това как се чувстваме.

Повечето хора разбират, че разчитаме на нашата имунна система, за да ни предпази от инфекции и да ни поддържа здрави. Несъмнено поддържането на здрави черва е в основата на доброто хранене – хей, там се случва по-голямата част от магията, когато храната се разгражда и хранителните вещества се усвояват. От друга страна, нездравословните черва все повече се свързват с множество хронични състояния, далеч отвъд редовните коремни разстройства, главоболие и синдрома на раздразнените черва.

Мозъчната ос или връзката на червата е добре документирана в изследователската литература и е тясно свързана с имунната система. Той също така е свързан с ендокринната система и централната нервна система (ЦНС). Следователно не е изненада да знаем, че може да повлияе на настроението и депресията. Предполагам, че трябва да обръщаме повече внимание на здравето на червата си, като предприемаме малки постепенни стъпки към положително въздействие върху психическото си благополучие.

Изследователите, както и медиите изглежда фокусират повече честотна лента върху чревната микробиома и имунитета и професор Джон Крайън от University College Cork не е сам, когато казва

„Сега знаем, че доброто здраве на мозъка зависи от доброто здраве на червата. Чревният микробиом засяга всеки аспект от функционирането на мозъка и човешкото поведение.”

Така че промяната на това, което ядете, всъщност може да ви помогне да се почувствате по-добре и има все повече доказателства, демонстриращи неговата ефективност.

Интересното е, че според проучване, проведено от британския проект Food and Mood, ръководено от благотворителната организация за психично здраве Mind, близо 90% от хората откриват, че промяната на диетата им значително подобрява психичното им здраве. Ето няколко страхотни супер прости съвета от MIND

Храна и настроение

Здравите черва също могат да помогнат за по-добра загуба на тегло и управление на теглото. Независимо каква диета или тренировъчен режим спазвате, няма да постигнете резултати, ако червата ви не работят оптимално, според експерта по функционална медицина д-р Fionnula McHale, базиран в Дъблин:

„Организмите, които се намират в нашия стомашно-чревен тракт, са показали, че играят роля в способността ни да изпускаме телесните мазнини“ Червата ви са пълни с микроби – бактерии, вируси и гъбички и имате много повече в тялото си, отколкото бихте могли да имате измислен. Средно възрастен има около 1-2 кг микроби; като нашия мозък. Само няколко микроба причиняват заболяване; повечето са полезни и живеят в мирно съжителство в и върху телата ни. Ние имаме нужда от тях и те имат нужда от нас. И ако нашите микроби не са здрави, ние също не сме.

Изследователи от университета Макмастър също откриха доказателства, доказващи, че чревните бактерии влияят върху химията на мозъка и поведението. Забелязани са промени в поведението при мишки, получаващи антибиотици, които нарушават нормалното бактериално съдържание в червата им и също така предизвикват увеличаване на мозъчния химикал, който е свързан с депресия и тревожност. Веднага след като антибиотиците бяха спрени и чревните бактерии се върнаха към нормалното си състояние, химията на мозъка също!

Появявайки се в списанието Gastroenterology, изследването показва, че докато много фактори определят поведението, естеството и стабилността на бактериите в червата изглежда влияят върху него и всяко прекъсване от антибиотици или инфекция може да доведе до промени в поведението.

Избягвайте тези 7 чревни разрушители

  1. Антибиотици и други лекарства – включително инхибитори на протонната помпа (PPI), бета-блокери и антидепресанти – те могат да причинят потискане на здрави черни насекоми.
  2. Пестицидите, особен глифозат, могат да убият полезните чревни бактерии, позволяват на лошите бактерии да доминират в микробиома. Опитайте органични, където е възможно.
  3. Високо преработените храни (HPF), пълни със захарни и нездравословни заболявания, повишават силата на патогените и унищожават пробиотичните бактерии, които естествено процъфтяват от пребиотичните фибри.
  4. Стресът и тревожността влияят негативно на червата ви микробиом чрез двупосочен път, известен като оста черво-мозък; емоционалният стрес причинява дисбаланс, наречен дисбиоза, а дисбиозата увеличава емоционалния стрес. Вижте това страхотно приложение за медитация, наречено insights тук
  5. Токсините от околната среда, включително домашните почистващи препарати и тежките метали, променят негативната съставка и функцията на червата на микробиома, което води до повишен риск от увреждане.
  6. Заседналият начин на живот води до увеличаване на популацията от патогенни червеи бактерии и по-ниско разнообразие в чревния микробиом, което е за повишен риск от хронични заболявания и инфекции.
  7. Липсата на сън и лошото качество на сънята също могат да причинят дисбиоза, водеща до отслабена имунна система.

Ключът към здравите черва е да имате възможно най-разнообразна гама от чревни микроби. Според Cryan:

„Знаем, че колкото по-разнообразен е вашият микробиом, толкова по-малко е вероятно да сте слаби или да имате когнитивно увреждане. А разнообразната диета е това, което движи разнообразния микробиом”

Възстановяването на баланса на нездравословните черва може да започне с елиминиране на задействащи храни, като пшеница, глутен и млечни продукти. Много клиенти, с които съм работил, съобщават, че са облекчили проблемите с корема и кожата с това просто решение. Това избягване може също да „успокои“ червата, както и периодичното гладуване, което може да намали възпалението и да насърчи подмладяването и възстановяването.

Красотата на този резултат е безплатната му и можете да подобрите здравето и жизнеността на червата си. Имайте предвид, че не е нужно да променяте радикално диетата си, просто потърсете алтернативи на растителна основа без млечни продукти в седмичния магазин и добавете допълнителни две порции зеленчуци към ястията си.

За да докаже колко вредни могат да бъдат силно преработените храни за червата ни, професор Тим Спектор от King’s College London е проектирал завладяващ експеримент. Синът му Том яде диета на Макдоналдс в продължение на десет дни (Том беше дете в колежа, което търсеше идея за дипломната си работа в последната година!). Резултатите бяха стряскащи – сравняването на чревната му флора преди и след разкри, че е загубил 40% от чревните си бактерии!

Според проф Спектър ключът е да се яде всичко и да се изключва нищо: „Отнасяйте се към червата си като към градина, която подхранвате, наторявате и поръсвате със семена.

5 стъпки за коригиране на чревния дисбаланс

  1. Детоксикирайте червата си: За да оцелеят пробиотичните бактерии, трябва да премахнете токсините, които ги заплашват. Използването на естествени средства за детоксикация и поддържащи клетките – като клинично доказан модифициран цитрусов пектин – може да помогне на тялото ви да се отърве от токсините и други виновници, които причиняват дисбиоза, като същевременно поддържа здравето на червата и защитава функцията на клетките. Ябълковият оцет с „майка“ непастьоризиран, добавян към водата всеки ден, би заместил.
  2. Приемайте пробиотици: Висококачествените пробиотици помагат за възстановяване на баланса на нездравословните черва. Давайки на тялото си свежи запаси от пробиотици, всеки ден е решаваща част от поддържането на червата и имунната си система в хармония.
  3. Подхранвайте пробиотиците с пребиотици: Полезните чревни бактерии изискват специална диета, съставена от пребиотични фибри, като бадеми, праз, чесън, лук, цикория. Пребиотиците поддържат пробиотиците и им позволяват да произвеждат лечебни съединения като кокос и авокадо. Тези късоверижни мастни киселини са важна храна за мозъка.
  4. Фокусирайте се върху балансирана здравословна диета: Захарните, мазни преработени храни вредят на чревния ви микробиом. Пресните, естествени пълноценни храни осигуряват хранителните вещества и фибрите, от които се нуждаете червата ви, за да останат в здравословен баланс. Нещо, което насърчавах в седмичните си уелнес семинари е да опитвам различна рецепта всяка седмица с някои нови съставки
  5. Упражнявайте редовно: Вероятно вече сте на това, но не много от нас осъзнават, че дори умерената физическа активност увеличава пробиотичните популации и обогатява пробиотичното разнообразие. Така че упражненията през повечето дни подобряват здравето на микробиома ви – така че това е голям отметка и за цялостното ви здраве. Не е нужно да е повече от 20 минути активност на ден, така че забравете тези интензивни сесии във фитнес залата.

И накрая, един вълнуващ добре проучен нов продукт е ION*Gut, който е изцяло натурална хранителна добавка, извлечена от почвата, богата на различни хуматни вещества, микроелементи и аминокиселини, открити от д-р Зак Буш.​

Терахидритът, уникалната съставка в ION*Gut, не е пробиотик или пребиотик; съдържа въглеродни молекули, получени от древна, вкаменена почва.​

ION*Gut увеличава производството на полезни ензими от тялото чрез редокс сигнализиране (клетъчна комуникация).​

Тези полезни ензими поддържат плътните връзки (уплътненията между клетките) в нашия чревен епител – бариерата, която ни предпазва от токсични вещества като глифозат и глутен, като същевременно позволява навлизането на полезни хранителни вещества.​

Това е критична бариера, за да се поддържа силна, за да може да процъфтява жизнен микробиом.​

Можете да прочетете повече за изследванията, основани на доказателства, и да опитате продукта в Обединеното кралство тук

Ако има някакви теми, които бихте искали да разгледате или представляват специален интерес за вас, моля, свържете се с нас, за да можем да ги покрием info@prolon.co.uk

Този сайт използва „бисквитки“ (cookies).
Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“.