Диетата, имитираща гладуване на ProLon: Работи ли за отслабване?

Какво представлява

Какво представлява диетата, имитираща гладуването? Диетата, имитираща гладуването, е създадена от д-р Валтер Лонго, италиански биолог и изследовател. Той се стреми да повтори ползите от гладуването, като същевременно осигурява на тялото храна. Неговите модификации избягват лишаването от калории, свързано с други видове гладуване.

Диетата за имитиране на гладуване – или “бързо имитиране” – е вид периодично гладуване. Въпреки това, той се различава от по-традиционните типове, като метода 16/8.

Протоколът за имитиране на гладуване се основава на десетилетия изследвания, включително няколко клинични проучвания. Въпреки че всеки може да следва принципите на бързата диета, д-р Лонго продава петдневна програма за отслабване, наречена ProLon Fasting Mimicking Diet чрез L-Nutra. Това е неговата компания за хранителни технологии, която той стартира (1).

Как работи?

Планът за диета, имитираща гладуването на ProLon, включва петдневни, предварително опаковани комплекти за хранене. Всички ястия и закуски са от пълноценна храна и са на растителна основа.

Комплектите за хранене са с ниско съдържание на въглехидрати и протеини, но с високо съдържание на здравословни мазнини. По време на петдневния период хората на диета консумират само това, което се съдържа в комплекта за хранене.

Първият ден от диетата осигурява приблизително 1090 kcal (10% протеин, 56% мазнини, 34% въглехидрати). От втори до пети ден – осигурява само 725 kcal (9% протеин, 44% мазнини, 47% въглехидрати).

Нискокалоричното, високо съдържание на мазнини и ниско въглехидратно съдържание в ястията кара тялото ви да генерира енергия от невъглехидратни източници, след като запасите от гликоген са изчерпани.

Този процес се нарича глюконеогенеза (2 доверен източник). Според едно проучване диетата е предназначена да осигури 34–54% от нормалния прием на калории (3 доверен източник). Това ограничение на калориите имитира физиологичния отговор на тялото към традиционните методи на гладуване, като регенерация на клетките, намалено възпаление и загуба на мазнини. ProLon препоръчва на всички спазващи диета да се консултират с медицински специалист – лекар или диетолог – преди да започнат петдневното гладуване. Петдневният план на ProLon не е еднократно почистване и трябва да се следва на всеки един до шест месеца, за да получите оптимални резултати.

Храни за ядене и избягване.

Комплектът за хранене ProLon е разделен на пет отделни кутии – по една кутия на ден – и включва диаграма с препоръки какви храни да ядете и реда, в който да ги ядете. Предоставя се специфична комбинация от храна за закуска, обяд, вечеря. Уникалната комбинация от хранителни вещества и намаляване на калориите има за цел да подмами тялото ви да мисли, че е на гладно, въпреки че му се дава енергия. Тъй като калориите варират между дните, важно е хората на диета да не смесват храни и да не пренасят храни в следващия ден. Всички храни са вегетариански, както и без глутен и лактоза. Закупеният комплект идва с хранителни факти.

Петдневен комплект ProLon Fasting Mimitting Diet включва:

  • Пръти с ядки. Блатове, направени от масло от макадамия, мед, лен, бадемово брашно и кокос.
    Масло от водорасли. Вегетарианска добавка, която осигурява на хората на диета 200 mg омега-3 мастна киселина DHA.
  • Смеси за супа. Микс от ароматизирани супи, включващи минестроне, минестроне киноа, гъби и доматена супа.
  • Билков чай. Чай от мента, хибискус и лимон.
    Хрупкав блок от черен шоколад. Десертен бар, приготвен с какао на прах, бадеми, шоколадов чипс и лен.
  • Бисквити от зеле. Смес от съставки, включително ленено семе, хранителна мая, зеле, билки и тиквени семки.
  • Маслини. Маслините са включени като закуска с високо съдържание на мазнини. Една опаковка се предоставя на първия ден, докато две опаковки се предоставят на ден от втори до пет.
  • NR-1. Зеленчукова добавка на прах, която доставя доза витамини и минерали, които обикновено не бихте консумирали по време на традиционното гладуване.
  • L-напитка. Тази енергийна напитка на базата на глицерол се дава на ден втори до пети. Тогава тялото ви е започнало глюконеогенеза (започва да създава енергия от невъглехидратни източници, като мазнини).

Спазващите диета се насърчават да консумират само това, което се съдържа в комплекта за хранене и да избягват консумацията на всякакви други храни или напитки с две изключения:

  • Супите могат да бъдат овкусени с пресни билки и лимонов сок.
  • Хората на диета се насърчават да останат хидратирани с обикновена вода и безкофеинови чайове по време на петдневното гладуване.

Какви са ползите?

За разлика от повечето диети на пазара, диетата, имитираща гладуването ProLon е подкрепена от изследвания. Освен това множество изследователски проучвания показват ползите за здравето от подобни методи на гладуване.

Може да насърчи загуба на тегло

Малко проучване, ръководено от д-р Лонго, сравнява хора, които са завършили три цикъла на диетата ProLon, имитираща гладуване за три месеца, с контролна група. Участниците в групата на гладно са загубили средно 6 паунда (2,7 кг) и са имали по-голямо намаляване на мазнините по корема в сравнение с контролната група (4 доверен източник). Въпреки че това проучване беше малко и водено от разработчика на диетата, имитираща гладуването ProLon, други проучвания показват, че методите на гладуване са ефективни за насърчаване на загуба на тегло. Например, едно 16-седмично проучване при мъже със затлъстяване установи, че тези, които практикуват периодично гладуване, губят 47% повече тегло от тези, които непрекъснато ограничават калориите (5 доверен източник). Нещо повече, доказано е, че много нискокалоричните диети насърчават загубата на тегло (6 доверен източник, 7 доверен източник). Все пак липсват доказателства, че диетата, имитираща гладуването ProLon, е по-ефективна от други нискокалорични диети или методи за гладуване.

Може да намали нивата на кръвната захар и холестерола

Същото малко проучване, ръководено от д-р Лонго, което свързва бързото имитиране със загубата на мазнини, също наблюдава, че групата на диетата, имитираща гладуване, е имала значителен спад в нивата на кръвната захар и холестерола. Холестеролът е намален с 20 mg/dl при тези с високи нива на холестерол, докато нивата на кръвната захар паднаха в нормалните граници при участниците, които са имали висока кръвна захар в началото на проучването (4 доверен източник).

Може да намали възпалението

Проучванията показват, че периодичното гладуване намалява маркерите на възпалението, като С-реактивен протеин (CRP), тумор некрозис фактор-алфа (TNF-α), интерферон гама (ifnγ), лептин, интерлевкин 1 бета (IL-1β) и интерлевкин 6 (IL-6) (9 доверен източник, 10 доверен източник, 11 доверен източник). В проучване при хора, практикуващи алтернативно гладуване за религиозния празник Рамадан, провъзпалителните цитокини са били значително по-ниски по време на периода на редовно гладуване, в сравнение със седмиците преди или след (12 доверен източник).

Едно проучване върху животни установи, че диетата, имитираща гладуването, може да бъде ефективна за намаляване на определени възпалителни маркери. Мишките с множествена склероза бяха поставени или на диета, имитираща гладуване, или на кетогенна диета за 30 дни. Мишките в групата на гладно са имали значително по-ниски нива на ifnγ и Т-хелперните клетки Th1 и Th17 – провъзпалителни клетки, свързани с автоимунно заболяване.

Може да забави стареенето и умствения спад

Една от основните причини д-р Лонго да разработи диетата, имитираща гладуването, беше да забави процеса на стареене и риска от определени заболявания чрез насърчаване на способността на тялото да се самовъзстановява чрез клетъчна регенерация.

Автофагията е процес, при който стари, увредени клетки се рециклират, за да произведат нови, по-здрави. Доказано е, че периодичното гладуване оптимизира аутофагията, която може да предпази от умствен упадък и забавяне на клетъчното стареене.

Проучване при мишки установи, че краткосрочното ограничаване на храната води до драматично увеличаване на аутофагията в нервните клетки. Друго проучване при плъхове с деменция показва, че липсата на храна в продължение на 12 седмици води до по-голямо намаляване на окислителното увреждане на мозъчната тъкан и до намаляване на умствените дефицити в сравнение с контролната диета. Други проучвания върху животни показват, че гладуването увеличава генерирането на нервни клетки и подобрява мозъчната функция.

Нещо повече, доказано е, че периодичното гладуване намалява инсулиноподобния растежен фактор (IGF-1) – хормон, който при високи нива може да увеличи риска от някои видове рак, като рак на гърдата. Въпреки това, трябва да се проведат повече изследвания при хора, за да се разбере напълно как гладуването може да повлияе на стареенето и риска от заболяване.

Обобщение

Диетата, имитираща гладуването ProLon, е с високо съдържание на мазнини и е нискокалорична. Тя може да насърчи загубата на мазнини и да намали кръвната захар, възпалението и холестерола.

До момента са проведени няколко изследвания при хора и са необходими повече проучвания, за да се потвърдят ползите от него. Това не пречи на световно ниво, все повече хора да се доверят на Prolon.

Този сайт използва „бисквитки“ (cookies).
Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“.