ВЕГЕТАРИАНСКА, ВЕГАНСКА И ПЕСЦЕТАРИАНСКА ДИЕТА

През последните години все повече хора започват да се приближават към веганска диета, други към вегетарианска диета, а някои са решили да премахнат от диетата си само месото и неговите производни, но не и рибата (т.нар. „пескетариански“).

Тези диети се характеризират с ежедневна консумация на зеленчуци, плодове, зърнени храни и бобови растения, които намаляват приема на наситени мазнини и холестерол и следователно имат защитни свойства срещу различни хронични патологии.

Проектът EPIC, наблюдателно проучване, проведено от изследователи от университета в Оксфорд, установи, че тези, които консумират само растителна храна или дори риба, са по-малко склонни да развият сърдечно-съдови заболявания, дори сред тези, които следват неправилно поведение, като навици на тютюнопушене или лоша физическа активност. Този резултат изглежда се дължи на по-ниската честота на определени рискови фактори като затлъстяване, хипертония, хиперхолестеролемия и диабет тип 2 при вегетарианската и песцетарианската популация.

Разлики между вегетарианска, веганска и пескетарианска диета

Вегетарианска диета

В дефиницията за вегетарианска диета има различни хранителни модели:

Лакто-ово вегетарианство: месото и неговите производни и различни водни видове (риби, мекотели и ракообразни) са изключени от диетата. Позволени са мляко, млечни продукти и яйца, освен растителна храна. Чрез адекватно редуване на консумацията на животински и растителни протеинови източници, този тип диета е балансирана и балансирана. Лакто-вегетарианство: при този тип диета освен месо и риба се елиминира и консумацията на яйца. Важно е да се компенсира изключването на почти всички източници от животински произход с правилната пропорция на растителни протеини, без да се преувеличава консумацията на мляко и млечни продукти. Вместо това е важно да се поддържат под контрол нивата на витамин В12 (яйцето може да осигури около половината от дневната нужда от това хранително вещество при възрастен), като е възможно да се прибягва до употребата на добавки.

Веганска диета

Тази диета предвижда изключване на всички храни от животински произход, включително мляко и яйца, и следователно се основава на консумацията само на зеленчуци (зеленчуци, бобови растения, плодове, гъби и водорасли). Веганската диета трябва да бъде добре планирана, защото може да ви изложи на различни хранителни дефицити, като дефицит на витамин В12, калций, цинк, желязо или омега-3 мастни киселини. По-специално, веганското население се нуждае от интегриране на витамин В12, тъй като този хранителен елемент присъства изключително в храни от животински произход.

Пескетарианска диета

Този термин, въведен в началото на 90-те години, се отнася до диета без месо, но включва риба и морски дарове. Следването на песцетарианска диета е по-трудно да се посрещнат хранителните дефицити: добавянето на риба всъщност осигурява добър дял от “добри” мастни киселини от омега-3 серия. Единствената препоръчителна предпазна мярка е да се променя възможно най-много вида риба, като се ограничават тези с по-голям размер, например риба тон или риба меч и се предпочитат по-малки, като синя риба, за да се ограничи приема на някои замърсители, присъстващи в морето, напр. живак.

Диета за дълголетие и пескетарианска диета

Специфичен аспект на пескетарианството е диетата за дълголетие. Това е полувегетарианска диета, при която основният източник на протеин идва от консумацията на бобови растения, но с добавяне на риба 2-3 пъти седмично. Препоръчително е да избирате риба, ракообразни и мекотели с високо съдържание на омега-3/6 и/или витамин В12 (сьомга, аншоа, сардини, треска, платика, пъстърва, морски дарове и скариди). Понякога е възможно да се въведат други храни от животински произход, като яйца и някои видове сирена, за предпочитане овче или козе (например фета или пекорино).

Този сайт използва „бисквитки“ (cookies).
Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“.