Здравословна храна

Здравословна храна

Диетолозите обръщат значително внимание на изучаването на диети, за да определят коя е най-ефективната, въпреки че резултатите изглеждат почти еднакви: те са ефективни в краткосрочен план и губят ефективността си в дългосрочен план. Един от най-изучаваните хранителни подходи през последните години е внимателното хранене чрез здравословна храна.

Какво представява внимателно хранене със здравословна храна?

Внимателно хранене е подход към храната, който се фокусира върху информираността на хората за храната и техния опит. Не зависи от калории, въглехидрати, мазнини или протеини. Целта не е да отслабнете, а да насърчите хората да се наслаждават на настоящия момент и пълното им присъствие в процеса на хранене. Напротив, диетите са склонни да се фокусират върху правилата за хранене (какво да се яде, колко да се яде и какво да не се яде).

При внимателното хранене индивидът концентрира енергията си върху оценяването на опита от храната и не се занимава с ограничаване на приема. Индивидът сам избира какво и колко да яде и пие. Както бе споменато по-рано, диетите за отслабване обикновено са успешни в краткосрочен план, но много от тях са склонни да се провалят с течение на времето.

Загуба на тегло със здравословна храна: успех и неуспех

Обща нишка за тези, които са успешни, е способността да обръщат внимание на диетата и да се придържат към плана, какъвто и да е този план. Може да изглежда очевидно, но това е разликата между „безсмислено“ хранене и съзнателно хранене. Разликата с внимателното хранене е, че не става дума за правила или насоки, вместо това става дума за индивидуален опит. Никой няма едно и също преживяване с една и съща храна всеки път. Идеята е хората да имат свои собствени преживявания и да бъдат в настоящето, докато ги имат.

Внимателното хранене или съзнателно хранене е свързано с внасянето на пълно осъзнаване на всяка чиния или хапка храна. Започва с първата мисъл за храна и продължава до поглъщането на последната хапка и изживяването на последствията от епизода. Ето някои от следните предложения, които са полезни в методите на обучение да се храним внимателно.

Преди да посегнете към нещо автоматично, спрете и отделете малко време, за да забележите какво чувствате и какво може да искате да ви насити. Стресирани ли сте, отегчени ли сте, ядосани ли сте или тъжни? Самотен ли си? Или всъщност сте физически гладни? Внимавайте за своята реактивност и вместо това направете избор. Отстранете другите разсейващи фактори и обърнете внимание на храната си и вашето съзнателно хранене.

Контрол на храната/Внимателно хранене: стъпки за осъзнаване на храната

  1. Разгледайте повърхността на храната – наистина погледнете за първи път този любопитен обект;
  2. Помиришете го и забележете как реагирате;
  3. Превъртете храната между пръстите си и слушайте, за да чуете какъв звук издава. Забележете неговата лепкавост;
  4. Поставете храната между устните си и просто я задръжте там за няколко минути. Какво забелязвате, че се случва вътре във вас?
  5. Оставете го да се търкаля обратно в устата ви, но все още не дъвчете, просто го навийте. Има ли вкус? Отделяте ли слюнка? Какво искаш да правиш?
  6. Добре, захапете, само веднъж. Какво забелязвате?

След като погълнете, затворете очи за няколко мига, за да забележите последствията от това, което току-що сте преживели. След всяка хапка проверявайте тялото си, за да видите как се чувствате. Достатъчно ли ви е? Имате ли нужда от повече? Време ли е да спрем? След това преминете към това, което сте избрали.

Той се фокусира върху чувствените преживявания на зрение, звук, мирис, докосване и вкус, което води до пълното осъзнаване на храната в момента. Този процес не ви казва какво трябва да изпитате. Това само предполага, че забелязвате собствения си опит. Използването на която и да е от тези практики може да помогне за развиването на внимателен подход към живота, като привлечете пълно внимание към всеки момент, без да осъждате, като същевременно поддържате чувство на спокойствие.

Ползите от внимателното хранене/контрол на храната

Въпреки че основната полза не е загуба на тегло, използването на тази практика е много вероятно да се стигне до загуба на наднормено тегло. Ето защо е доказано, че внимателното хранене забавя консумацията на храна и позволява както записване на чувството за ситост, така и по-голям контрол на храната. В допълнение, по-бавният темп на хранене намалява общата консумация на енергия, тъй като хората се чувстват наситени с по-малко количество храна.

Във връзка с емоционалното хранене, вниманието намалява погрешното възприемане на емоциите като глад и по този начин спира увеличаването на яденето в отговор на нефизически сигнали. В обобщение, вниманието насърчава практикуващите да живеят пълноценно във всеки момент и да оценяват живота си такъв, какъвто е.

Искате ли да задълбочим темата с нашите диетолози? Резервирайте своята безплатна консултация за хранене сега или пишете на нашата страница във Facebook или Instagram.

Този сайт използва „бисквитки“ (cookies).
Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“.